Tusen strålande solar

Senaste boken jag läst ut heter,Tusen strålande solar, skriven av Khaled Hosseini. Jag läste för ett tag sen hans första bok Flyga Drake som jag tycker är en av de bästa böckerna jag läst på länge.

Handling: Ödet, krig och förlust för Mariam och Laila samman, två generationers kvinnor med olika syn på kärlek och familj. Bortgifta med samma man. Och medan de uthärdar det ständigt upptrappade våldet i Kabul kommer de allt närmare varandra. De blir som systrar, som mamma och dotter för varandra, och deras starka vänskap kommer till sist att förändra inte bara deras liv, utan även den kommande generationens liv.



My thoughts: Precis som Flyga Drake är detta en av de bästa böcker jag läst. Den blir bättre och bättre (om möjligt) för varje kapitel man läser, en bok man inte kan släppa. Jag läser väldigt mycket böcker, denna bok och Flyga Dake tar alla priser, jag trodde inte att man kunde bli så berörd av två böcker på det sätt som jag har blivit berörd. Helt otrolig berättelse om människoöden som är så sorgliga och tragiska att det bstundvis blir jag arg över hur kvinnor i vissa delar av världen lever och behandlas på. 

Jag rekommenderar alla att läsa denna bok, både för kvinnorskildringen men också för skildringen av ett land som man kanske inte vet så mycket om.

Man blir berörd och den väcker många blandade känslor. Efter att ha läst Flyga Drake trodde jag inte att Khaled Hosseini kunde skriva en bättre bok, men med Tusen strålande solar lyckades han ändå imponera stort på mig.

(Bild CDON.com)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0