The Pianist


Jag och pappa såg The Pianist som gick tidigare idag på Kanal 5. Har alltid velat se den, så det var en perfekt kväll att se denna.

Handling: Den gudabenådade pianisten Wladyslaw Szpilman (Adrien Brody)lever i Warsawa under tiden för nazisternas utbredning över Europa. Han är jude och tvingas att på nära håll uppleva de restriktioner som sätts upp för honom, hans släkt och hans folk. När hans familj skickas till arbetsläger lyckas Wladyslaw fly och gömmer sig i stadens ruiner. Lidande, förnedring och kamp för överlevnad blir hans vardag. En dag blir han upptäckt av en tysk officer...
 
My Thoughts: Jag förstår verkligen varför Adrien Brody fick en Oscar för denna film, han är helt fantastisk i denna film. Regissören Roman Polanski har lyckas skapa en spännande film som baserar sig på en verklig händelse.
En ruggigt gripande film, som fick mig att gråta flera gånger och att svära åt de där äckliga nazi svinen som förnedrade det stackars folket. Fler liknande filmer borde göras om andra världskriget för man lär sig av att kolla sådana filmer och jag tycker det är viktigt att inte glömma bort de förflutna.

(Bild från Discshop.se)

Kommentarer
Postat av: Anonym

i love mr brody

2009-04-12 @ 11:12:39
Postat av: Zelly

Anonym: Han var rikigt grym i denna film.

2009-04-12 @ 14:31:19
URL: http://fabulositysecret.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0