Pršut


Detta mina vänner är det godaste som finns på denna planet, pršut. Jag fick ett SMS av min käre far, han och mamma har nu köpt pršut som de ska ha med sig hem när de kommer hem från Kroatien om ca 2 månader. De vet hur de ska göra mig glada med andra ord :) Om jag fick välja att äta en grej resten av mitt liv, så skulle det bli detta. Fast jag pillar alltid bort fettet och äter endast det röda. 

Vad är Pršut? = Lufttorkad skinka
Den lufttorkade skinkan "pršut" är en nationalrätt i Kroatien och serveras som förrätt. Framställningssättet är ganska unikt och smaken är otrolig. Pršut görs framförallt i regionen Dalmatien och när grisarna slaktats så hängs skinkan upp på vinden för att lufttorka. Skinkan är färdig och tas ned efter ca 1,5 år och har då fått en mycket aromatisk saltsmak på grund av den salta och friska "boravinden" som blåser från norr. Till skinkan äter man ofta en hemmagjord fårost, oliver, tomater, sardeller, bröd och ett vitt vin.


Ett av mina många fina barndomsminnen är följande: Min underbara morfar (may he rest in peace) visste hur mycket jag älskar detta. Vi var och hälsade på honom och mormor för massa år sedan i Kroatien. Morfar och mina morbröder hade grillat lamm över öppen eld. Jag gillar inte lamm överhuvudtaget och det visste min morfar. Han gick då till vinden för att hämta pršut till mig. Den hade inte "öppnats" än och mamma tyckte att det var något onödigt att morfar skulle behöva börja skära upp några skivor till mig eftersom vi skulle åka hem till Sverige dagen efter. Men morfar skakade bara på huvet åt henne och sa "Inget i denna värld är jobbigt för att göra min Z glad". Och så började han skära i den och jag åt tills jag var hur mätt som helst :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0